Sunday, May 18, 2008

Catatan seorang pelarian

Aku adalah pelarian. Pelari sepi yang mencari erti sebuah kehidupan. Setiap pelabuahan yang ku lewati, mengundang jutaan nostalgia yang aku titip di dalam buku catatanku. Antara jutaan nostagia itu, aku terkesima pada nostalgia yang satu ini...

Aku tiba di pelabuhan ini pada pagi nyaman 13 Mac. Setiap anak tangga ku daki dengan debaran yang bergumpal. Kedatanganku disambut dengan senyuman. Senyuman itu untuk akukah? atau untuk seorang yang bernama perempuan? Entah. Aku tidak tahu. Yang paling utama, aku diterima.

Sebenarnya aku tidak tahu, di mana harus ku mulai menulis catatan ini. Tapi yang nyata aku kenal erti manusia, di sini. Siapa itu manusia, bagaimana sifat dan sikapnya, tentang perasaan dan hati budi. Keegoan dan keterpaksaan, diperintah dan memerintah. Ah, banyak lagi yang aku tak betah untuk tuliskan.

Rupanya dalam banyak-banyak buah yang manis, Ada terselit satu dua yang payau. Warnanya sama, bentuknya sama. Aku sedar hanya setelah aku cuba merasanya. Tapi kata seorang kawan, jika termakan yang payau, yang masam, yang kelat, jangan terus membuangkannya. Kulum dalam mulut, telan perlahan-lahan. Dan jangan buang senyum di bibir.

Mulanya aku tak betah. Mana mungkin memakan buah yang memasamkan tekakku. Tapi katanya, apa salah jika kita pahit tekak hari ini. Asalkan kita akan merasa manisnya kemudian hari... Terfikir aku... oh! hidup ini ada getir yang perlu dilalui.

Kadang-kadang aku merasa seperti orang asing. Menerjah luasnya belantara, panasnya padang pasir, dan dalamnya lautan, seorang diri... Tapi seringkali juga aku terlupa bahawa dunia ciptaan Tuhan ini takkan ada serinya jika semua orang bahagia. Masing-masing menyimpan sejarah hidup yang tak terungkap. Mungkin masam buah yang aku telan, tak sepahit buah yang melalui kerongkong orang lain.

Sehingga sampai satu saat, aku terpaksa menjadi pelarian lagi. Setelah pelabuhan yang aku lewati itu, terpaksa aku tinggalkan demi mengejar impianku. Tapi yang aku amat pasti, pengalaman yang aku tempuh ini, bakal menjadi catatan yang paling mahal. Kerana hidup sebagai seorang pelarian, bukankan menjadi pencatat kisah manusia yang paling pahit?

1 comment:

buccanero said...

Pelarian? humm dpd berita radio to berita TV ke? wakkakaka