Wednesday, December 10, 2008

CERPEN SAMBUNGAN ...3

"Ada pergerakan pada bebola mata pesakit doktor!”
”Awak pasti?”
”Pasti doktor. Ia berlaku lebih 2 minit.Tapi sehingga sekarang pesakit masih belum sedar dan membuka mata sepenuhnya”
"Tidak mengapa, pesakit masih berusaha. Beri dia sedikit masa lagi. Nurse, laporkan perkembangan setiap jam”
”Baik doktor”
”Mawar... Cik Mawar...” Tiada jawapan. Sunyi. Dan mereka pun berlalu.

**

Perbualan itu seperti terakam dalam kepala. Berputar-putar. Mana? Di mana aku? Di mana mereka? Sekonyong-konyong terdengar bunyi seruling. Jalan di depan masih panjang. Bau hanyir sudah hilang. Suara seruling kembali datang.

Dari kejauhan terdengar sayu. Entah kenapa, aku kenal suara seruling itu. Dulu, suatu masa dulu aku pernah mendengar tiupan serupa. Sewaktu berdiri-diri di sebalik lorong di belakang rumah jagaan. Berdiri-diri menekap telinga ke dinding. Selain suara azan dan khutbah sekali-sekali, bunyi ini yang terakam di minda. Bunyi inilah. Seruling sayu yang menusuk. Aku kenal sungguh. Kemudian senyap! Sunyi. Kaku. Beku.

Tapi, ah! Kenapa? Mengapa di sini? Apakah ini penghujung waktu? Sudah habis? Adakah aku tak akan pulang ke rumah jagaan lagi? Ke lorong belakang tembok?. Mendengar azan? Curi-curi mendengar khutbah? Bunyi seruling? Dan kadangkala angin menyanyi? Adakah?

2 comments:

Unknown said...

Thanks Juma. I do really enjoy writing and love to share it among my friends, especially you. I ask for nothing, my blog being read by all of you make me happy enough. And really 'super' happy if I could spend a 'lil while reading all my friends blog.

p/s: where r u guys. really miss u all. Come laa, let's go lepaking !!

Unknown said...

cover line? mksd aper tu....xder apa2 yg secret about me. it's up to the people who know me to judge. people see, people judge, people talk. i have no comment....isn't it?